Závady dobíjení alternátoru
Na závadu alternátoru nás může upozornit rozsvícená červená kontrolka baterie na přístrojové desce při běžícím motoru . V tomto případě je nutné vozidlo co nejdříve nechat zkontrolovat, abychom předešli nepříjemné situaci, kdy už vozidlo bude nepojízdné.
Nejčastější závadou je opotřebení těchto součástek alternátoru:
– ložiska
– uhlíkové kartáče
– komutátorové kroužky rotoru.
Dalšími možnými závadami mohou být:
– nefunkční tranzistorové relé
– zkratované nebo splálené statorové vinutí
– přerušený nebo zkratovaný rotor
– příliš opotřebená volnoběžná řemenice
– poničená břemenová víka
Běžná oprava zahrnuje výměnu ložisek, uhlíkových kartáčů a komutátorových kroužků.
Závady startování
Nejběžnějším projevem závady je:
– cvakání startéru při otočení klíčem
– točení startéru naprázdno
– slabé točení motorem
Nejčastější závadami startéru jsou:
– vypálené kontakty ve spínací cívce
– vydřená pouzdra
– opotřebená volnoběžka a uhlíkové kartáče
Méně častými závadami jsou:
– zkratovaný nebo spálený rotor
– spálená izolace statoru
– poničené magnety statoru
– spálená izolace spínací cívky
Běžná oprava zahrnuje výměnu kontaktů ve spínací cívce a výměnu pouzder.